tirsdag den 14. februar 2017

Hælsmerter


Hælsmerter er en tilstand som ofte går under en fælles betegnelse som fejlagtig kaldes hælspore. En hælspore er en kalkaflejring som udgår fra under hælbenet lige omkring svangsenens udspring. Denne tilstand kan komme efter længerevarende irritation af svangsenen. Et røntgen billede kan af- eller bekræfte om du har en hælspore.
Hælen har en ca. 2 cm. Tyk trædepude som tager godt fra i forhold til stød og slag.
Men kan ved overbelastning nemt blive irriteret/inflammeret.

Årsager:
Smerter under hælen skyldes ofte, at svangsenen (Facia Plantaris) bliver overbelastet som følge af forkert fodstilling som platfod. Denne fejlstilling kan ofte forværres ved folk som går og står meget samt folk som er overvægtige. Hvis du har fysisk hårdt arbejde kan det også afstedkomme smerter samt ved arbejde på eks. Beton gulv.
Tilstanden kan også komme hvis du har en høj fodbue.
Desuden er det ekstra hårdt, for fødderne, ved folk som løber, da vægten mangedobles.

Hælsmerter kan også opstå af andre årsager som knoglebrud, slidgigt, nerveirritation. Konsulter evt. din læge.
Fordi der er mange mulige årsager til hælsmerter, er det vigtigt at stille den korrekte diagnose fra start.

Symptomer:
Smerter under hælen som ofte er værst om morgenen og derefter bedres.
Smerterne vil ofte forværres over måneder.

For at finde ud af om det er svangsenen som er irriteret kan jeg ved et bestemt sted trykke dig under foden. Jeg hører ind til din sygehistorik.

Behandling:
Du kan lave udstrækningsøvelser. Blandt andet ved og udstrække anklen og musklerne i underbenet.

Der kan laves et omslag af is i ca. 15-20 minutter flere gange dagligt for at afdæmpe inflammationen. Isen må ikke have direkte kontakt med huden. Du kan vikle et viskestykke omkring isen.

Undgå at gå med bare fødder da senen, facia plantaris, får et unødvendigt pres.
Gå med sko som støtter og har en let svangstøtte samt en fast hælkappe, da det mindsker belastningen på senen.

Et tilpasset indlæg vil ofte fjerne dine smerter, da jeg går ind og støtter op og aflaster de rigtige steder. Et indlæg lavet helt fra bunden af er billigere end du tror.

Ring og hør nærmere.

Hvorfor har mit barn ondt i fødderne

De typiske problemer i fødder og underben hos børn mellem 7- 16 år er, at der kan opstå irritation/inflammation i svangsenen eller ved vækstzonen i hælen. Det mærkes typisk når de dyrker sport. Symptomerne viser sig ofte som ømhed eller smerter i svangen eller ved hælen/akillessenen. Disse gener kan skyldes at de går skævt på fødderne, er platfodet eller at vækstzonen ved hælen bliver irriteret ved aktivitet.

Det kan have store konsekvenser og resultatet kan blive inaktive børn, hvor lysten til sport forsvinder og dermed går det ud over deres trivsel.
Symptomerne skal tages alvorligt og der er god grund til at reagere.

Der findes en løsning og jeg kan ofte hjælpe dit barn til en aktiv hverdag igen, hvor sport igen bliver en del af hverdagen. Jeg kender til problemerne og har hjulpet en del børn med at blive aktive igen ved og lave et tilpasset indlæg. Indlægget kan ofte med fordel understøttes med øvelser. Jeg laver undersøgelser og giver mig god tid til det enkelte barn. Jeg følger nøje op på barnet med kontrol.

Resultatet bliver at dit barn, med glæde, tager aktiv del i sport og leg uden gener fra fødder og ben. Ofte forsvinder smerterne og gener. 

Ring og hør nærmere.

Individuelle indlæg til dine fødder

Har jeg behov for fodindlæg?

En fod, der fungere normalt virker som en fjeder der stødabsorbere og derved beskytter alle kroppens andre vægtbærende led – såsom ankel, knæ, hofte og ryg.
En fod som hele tiden står i ubalance, pådrager sig væsentlig hurtigere uoprettelige slidskader, end en krop i balance.
Indlæg
Hvis du har fejlstillinger i foden, slides din krop uhensigtsmæssigt. Du kan derfor have gener i fødder, ankler, underben, knæ, hofter og endda helt op i nakke og kæber.
Jeg undersøger dine fødder og ud fra min konklusion og dine symptomer, vurdere jeg om du har behov for indlæg og hvordan det skal udformes.
Er skaden sket !
Fortvivl ikke, hvis skaden er sket. Et fodindlæg kan aflaste trykfølsomme områder samtidig med, at indlægget korrigere fodens knogler, led og muskler til den bedst e position.

Håndlavet indlæg.
Jeg fremstiller fodindlæg, til alle former for fejlstillinger og problematikker i foden.
Det kan eksempelvis nedsunken forfod, platfod eller hælgener.
Indlægget er lavet fra bunden af og på eget værksted og er specielt fremstillet til dig.
Jeg laver kontrol og opfølgning på dit indlæg, samt justeringer efter behov.
Mit overordnede mål er, at du bliver tilfreds og dine fødder får en anatomisk korrekt stilling, så du slipper for ubehag og gener.

DET KOSTER MINDRE END DU TROR. RING OG HØR NÆRMERE PÅ 30 28 06 43
Otte gode grunde til at bruge fodindlæg:

1. Et korrekt fremstillet fodindlæg fungere som en nøgle til den fod, hvor de 26 knogler ikke står hensigtsmæssigt i forhold til hinanden. Hvis ikke fodknoglerne står i den funktionelle position, kan resten af kroppen heller ikke komme i balance, da foden jo er kroppens fundament.

2. En fod, der fungerer optimalt, virker som en fjeder, der stødabsorberer og derved beskytter alle kroppens andre vægtbærende led – såsom ankel, knæ, hofte og ryg.

3. I en krop, der er i balance arbejder alle de vægtbærende led dér, hvor det var ”tænkt”, altså dér hvor brusken er tykkest og hvor der er mindst sandsynlighed for slidskader.

4. I kroppen skal alle muskler udføre et jævnt og pænt stykke arbejde. Hvis din krop er i ubalance, arbejder musklerne på den ene side af leddet mere end på den anden side af leddet. Det vil sige at den ene side er på overarbejde og den anden side og den anden side bliver for slap.

5. En fod eller en krop, som konstant står i ubalance vil hurtigt pådrage sig uoprettelige slidskader end hvis kroppen var i balance.

6. Er skaden sket, så fortvivl ikke. Et fodindlæg kan aflaste de trykfølsomme steder/områder samtidig med, at indlægget korrigerer fodens knogler, led og muskler til den bedste position.

7. Du kan ved hjælp af et fodindlæg øge din præstationsevne i hverdagen eller i forbindelse med sport, da det vil nedsætte træthedsbetingede symptomer/skader.

8. Har du ondt i dine fødder og/eller er du træt og tung i benene og du ofte derved tænker en ekstra gang over, hvilken opgave du står overfor (distancen) så vil et fodindlæg med ret stor sandsynlighed være behjælpelig med at øge din forestående opgave (distance) og det dermed bliver meget mere behageligt.